Wednesday, November 24, 2004

 

Persian Gulf forevre

خليجِ هميشه خليج
در اين قضيه‌ی اعتراض به نشنال جيوگرافيک سرِ گذاشتنِ کلماتِ Arabian Gulf توی پرانتز بعد از Persian Gulf در نقشه‌ی خليجِ فارس به نظرم يک مساله‌ی مهم دارد گم می‌شود که اتفاقآ خيلی اساسی‌تر از نامِ يک تکه آب است، و آن اطلاقِ توضيحِ "Occupied by Iran, Claimed by UAE" در موردِ جزايرِ ابوموسی و دو تنب در اين اطلس است. با اين توضيح، نشنال جيوگرافيک به‌وضوح در موردِ جزايرِ سه‌گانه طرفِ امارات را گرفته است (هرچند از يک نظرِ الفاظی که به‌کار رفته‌اند، ممکن است با واقعيتِ خارجی، اين که جزاير دستِ ايران هستند و امارات در موردشان ادعای حقوقی دارد، مطابق باشند، ولی استفاده از کلمه‌ی Occupied کاملآ غرض‌ورزانه و پيش‌داورانه است) و برخلافِ ادعاهايش، به هيچ‌وجه جانبِ بی‌طرفی را رعايت نکرده است (البته نکته‌ای هم که در موردِ ابوموسی وجود دارد اين است که خودِ ايران هم هميشه قبول داشته است که نيمه‌ی جنوبی جزيره متعلق به امارات است، و الآن هم فکر می‌کنم اين قسمت از جزيره دستِ امارات باشد، هرچند مطمئن نيستم). نشنال جيوگرافيک را می‌توان به‌خاطرِ اين حرکتش متهم به راه انداختنِ پروپاگاندا عليهِ ايران کرد و اين که قصد دارد اذهانِ مردم را عليهِ حق مالکيتِ ايران بر اين جزاير بسيج کند.
از اين مساله‌ی خيلی مهم که بگذريم، به نظرِ من سر اسمِ خليج خيلی داريم زياده‌روی می‌کنيم. از هرکس که می‌گويد نامِ Arabian Gulf جعلی‌ست می‌پرسم: يعنی Persian Gulf کمتر از Arabian Gulf جعلی‌ست؟ اصلآ کدام نام‌گذاری‌ای هست که «جعل» نباشد؟ کسانی که خليج را از نزديک ديده‌اند يا در آن شنا کرده‌اند يا از بالای آن پرواز کرده‌اند به من بگويند کجای آن کلمه‌ی «فارس» نوشته شده؟؟؟ ما ايرانی‌ها برای خود قرارداد کرده‌ايم که اسم آن تکه‌ی آبی را که در سواحلِ جنوبیِ چندتا از استان‌هايمان قرار دارد بگذاريم خليجِ فارس. کشورهای ديگر هم اکثرآ به همين اسم می‌شناسندش. اما کشورهای عربی که در جنوبِ همين تکه آب قرار دارند، قرار گذاشته‌اند که اسمش را بگذارند الخليج العربي. روی همين حساب هم بعضی وقت‌ها کشورهای ديگر به نامِ خلیجِ عربی می‌شناسندش. عرب‌های جنوب به‌همان اندازه نسبت به اين آب حق دارند که ايرانی‌های شمال. خودِ آب هم تاجايی که من می‌دانم اسمِ خود را نمی‌داند و نه زمين و نه زمان هيچ‌وقت بر اين آب نامی ننهاده‌اند.
به نظرِ من اگر نگرانيم، بايد اول نگرانِ از دست دادنِ جزاير سه‌گانه باشيم و اهميتِ استراتژيکِ آن‌ها در کنترلِ رفت‌وآمدهای خليجِ فارس/عربی. اگر هم می‌خواهيم در موردِ نام آن آب‌ها های‌وهوی کنيم اميدوارم اقلآ خودمان بدانيم که زيربنای اين های‌وهوی کشک است. مثلِ سياست‌مدارانمان که قاعدتآ می‌دانند نصفِ بيشترِ حرف‌هايشان کشک است ولی به‌ هر حال بايد حرف‌های کشک را هم بزنند.
پ.ن. از همه‌ی اين حرف‌ها گذشته، به سفارشِ پندار می‌توانيد توی وب‌لاگتان با کلماتِ Arabian Gulf به صفحه‌ای که لينک داده‌ام بلينکيد تا بلکه به زورِ بمبِ گوگلی هم که شده همه‌مان قدری خودارضايیِ ملی‌گرايانه بکنيم.

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?